Visual merchandising – co to jest?

W sprzedaży jakiegokolwiek produktu najważniejszym celem jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Konieczne jest opracowanie takiej strategii, aby konsument zwrócił się ku danemu artykułowi. Visual merchandising to zbiór narzędzi marketingowych, które mają na celu zwiększenie zainteresowania klientów ofertą oraz wpłynięcie na wzrost sprzedaży. To także rozwiązania na rzecz lepszej organizacji przestrzeni w sklepie. Wszystkie działania muszą być spójne ze strategią marki i wzmacniać jej wizerunek. Jakie są zasady visual merchandisingu odzieżowego? Co warto wiedzieć o tej strategii?

  • Odpowiedni visual merchandising zwiększa zainteresowanie klientów i wpływa na wzrost sprzedaży.
  • Visual merchandising wykorzystuje różne narzędzia marketingowe.
  • Witryna sklepowa to scena, która służy zaprezentowaniu oferty sklepu. Często to ona decyduje, czy klient przekroczy próg sklepu.
  • Znajomość potrzeb grupy docelowej to jedna z podstawowych zasad visual merchandisingu.
  • Ekspozycje sklepowe lubią zmiany, dlatego warto dopasowywać je do aktualnych trendów
niebieska peruka na manekinie

Visual merchandising – co to w ogóle jest?

Visual merchandising (VM) to sprzedaż wizualna, która ma na celu kreowanie przestrzeni handlowej. Podjęte w ramach strategii działania mają przyciągnąć uwagę klientów oraz zachęcić ich do zakupu. Jednym z głównych założeń jest zwiększenie sprzedaży. Ważną częścią VM jest kreowanie wizerunku firmy, zwiększenie zasięgu oddziaływania marki oraz pozostania jej w świadomości konsumentów.

Co składa się na visual merchandising?

Witryny sklepowe to podstawa, na której bazuje visual merchandising. Co to oznacza? Powinny one zachęcać do wejścia do Twojego sklepu. Jest to pierwszy element, z którym klient ma kontakt. Witryna może zostać wykorzystana jako swoistego typu tablica informacyjna. Informuje ona m.in. o sezonowych promocjach, nowych kolekcjach czy aktualnych trendach.

Istotny trzon VM stanowi kolor sklepu. Specjaliści od visual merchandisingu zwracają uwagę na to, aby wybrać barwę przewodnią, która wywoła określone emocje. Dla przykładu jasne wnętrza w sklepach odzieżowych kojarzone są ze standardem premium, natomiast czerwone – z akcjami promocyjnymi. 

Światło to także część visual merchandising. Pomysły na oświetlenie mogą być różne, jednak podstawowym aspektem jest zbudowanie we wnętrzu odpowiedniego nastoju. Lampy powinny być skierowane w taki sposób, aby zwrócić uwagę klienta na konkretny produkt. Nastrój dopełni muzyka oraz zapach – powinny być one dopasowane do charakteru Twojego sklepu.

światło w sklepie odzieżowym

Istotny jest sam układ przestrzeni. Jeżeli wnętrze będzie sprawiać wrażenie zagraconego, może zniechęcić do odwiedzin sklepu. Warto postawić na przejrzystą, zorganizowaną przestrzeń. Pomocne w osiągnięciu celu będą meble i  regały. Dzięki temu klient będzie dobrze czuł się we wnętrzu i bez trudu się w nim odnajdzie.

Zwróć szczególną uwagę na manekiny. Nie wystarczy zdecydować się na najprostsze modele. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się kolekcje, które przekazują atmosferę sklepu. Więcej na temat wyboru odpowiedniego modelu przeczytasz tutaj: Na co zwrócić uwagę przed zakupem manekina? Z pomocą manekinów można tworzyć różnego typu instalacje wizualne, które przykują uwagę potencjalnych klientów. W przypadku branży odzieżowej dają one możliwość zobaczenia, jak dostępne w sklepie towary będą się razem prezentować.

Zasady visual merchandisingu odzieżowego obejmują ogólny design sklepu. Obok wymienionych powyżej elementów znaczenie mają materiały wykorzystane w aranżacji wnętrza – styl podłóg, ścian i innych dodatków. One również odpowiadają za prezentację Twojej marki. Ważnejest wyposażenie zewnętrzne. Mowa tu, chociażby o banerach, które zachęcają do skorzystania z promocji czy informują o nowej kolekcji.

manekiny dzieciece vm

Zasady visual merchandisingu odzieżowego – jak je wykorzystać, by zwiększyć sprzedaż?

Istnieją pewne ogólne zasady, którymi kieruje się visual merchandising. Co to oznacza dla Ciebie? Że stosując określone reguły, jesteś w stanie zwiększyć sprzedaż. Podstawą jest poznanie potrzeb grupy docelowej. Oferta powinna być opracowana w taki sposób, aby trafiać do odpowiednich osób. Asortyment należy pogrupować na kategorie i rozmieścić w sklepie tak, aby zachować czytelność ekspozycji. Sprzyja temu utrzymanie aranżacji w takim samym stylu, jak ma to miejsce na stronie internetowej Twojej marki oraz w jej mediach społecznościowych.  

Nie oznacza to jednak, że masz trzymać się sztywnych ram. Stagnacja w żaden sposób nie wpisuje się w visual merchandising. Pomysły, nowe koncepcje i regularne zmiany przestrzeni są mile widziane. Tutaj pomogą wszelkiego typu meble, regały, ekspozytory,stojaki, stoły do ekspozycji, dekoracje, podesty pod manekiny oraz same manekiny. Z ich pomocą można stworzyć wystawy zachęcające do przekroczenia progu sklepu. Warto również orientować się w aktualnych trendach.

manekiny w witrinie sklepowej

Nie trzeba za każdym razem kupować nowego wyposażenia – wystarczy kilka modeli, które można zestawiać ze sobą i wymieniać w zależności od potrzeb danej kolekcji. Zastosowanie mogą znaleźć również interaktywne ekspozytory , które będą zwracały na siebie uwagę już z odległości.

Świat lubi zmiany – ekspozycje sklepowe również. Dlatego polecamy regularnie sprawdzać, co działa  najlepiej. Warto eksperymentować, testować  reakcje i wybierać rozwiązania, które przekładają się na wzrost zainteresowania klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Za każdym razem, gdy w sklepie ma pojawić się nowa kolekcja – dobrze jest wybrać motyw przewodni i dopasować wszystko do siebie tak, aby tworzyło spójną całość.