Jak zaprojektować manekina i skąd czerpać inspiracje? Wywiad ze specjalistą MORE

Jak zaprojektować manekina i skąd czerpać inspiracje? Wywiad ze specjalistą MORE

 Spróbuj wyobrazić sobie nowy kolor. Zupełnie inny odcień od wszystkich, które już znasz. Nie łatwe zadanie, prawda? Najtrudniejsze w sztuce jest myślenie abstrakcyjne, czyli wychodzenie poza ramy obowiązujących schematów, aby stworzyć coś zupełnie nowego. A projektowanie manekinów jest sztuką, wymagającą kreatywności i odwagi w proponowaniu innowacyjnych rozwiązań. Dlaczego w serii ICON linia ciała manekinów jest wydłużona i twarz owalna, a z kolei linię NEXT charakteryzuje wyraźny zarys nosa, warg i oczu? Przeczytaj artykuł z wypowiedziami Konrada Szafirowskiego i dowiedz się, jak projektujemy manekiny i skąd czerpiemy inspirację!

Pierwsze kroki, czyli siła doświadczonego zespołu

Wyobrażenie sobie nowego koloru nie jest możliwe, ale zaprojektowanie nowej linii manekinów już tak. Wszystko zaczyna się od pomysłu i wizji, której następnie musimy nadać odpowiedni kształt, tworząc szkice i rysunki. W pracach koncepcyjnych bierze udział kilka osób z naszego zespołu. Są to m.in.:

  •         Art Director - odpowiada za research trendów i kieruje pracami projektowymi;
  •         Visual Merchandiserzy ;
  •         Graficy 3D;
  •         Rzeźbiarze.

Dlaczego zespół kreatywny w MORE Mannequins jest tak rozbudowany? Tłumaczy to Konrad Szafirowski, CEO MORE Mannequins:

- Badania wskazują, że sprzedawcy prezentujący swoje produkty na sklepowych witrynach mają tylko 2-3 sekundy na przyciągnięcie uwagi klienta. Jeśli oglądający podświadomie poczuje się zaciekawiony, szanse na to że wejdzie do sklepu wzrastają. Podobnie jest ze stylizacjami manekinów, które mają zachęcać do kupna. Drobne szczegóły decydują o finalnym rezultacie, dlatego przy projektowaniu naszych produktów każdy detal ma znaczenie.

Rolą MORE jest więc przygotowanie manekinów w określonym celu. Mają być estetyczne, praktyczne i unikalne, aby jak najlepiej prezentować stylizacje i w ten sposób pośrednio zachęcić klientów do zakupu ubrań.

projekt manekina

Manekiny też się komunikują - nie słowami, lecz całymi sobą!

Jak pracuje nasz zespół projektowy, aby wizje nabrały kształtów? W początkowych etapach skupiamy się na określeniu grupy docelowej. To bardzo ważne, ponieważ nowa kolekcja musi mieć motyw przewodni i styl, z którym będą utożsamiać się oglądające je osoby.

W relacjach międzyludzkich bardzo ważna jest komunikacja niewerbalna. Nasze gesty, mimika czy przyjmowane pozy są czasami ważniejsze niż wypowiadane słowa. Podobnie jest z manekinami - choć nie wypowiadają słów i nie poruszają się, to jednak swoim wyglądem, postawą i stylem prowadzą bezdźwięczny dialog z klientami.

Z kolei ICON CLASSIC szczególnie przypadnie do gustu klientkom kochających sztukę, awangardę oraz i modę butikową. Pozycje i styl były inspirowane stylem hollywoodzkich div z lat 20. i 30. XX wieku. Cała linia ciała jest bardzo wydłużona i wyróżniają ją geometryczne kształty, nawiązujące do trendów tamtej epoki.

Jak tłumaczy Konrad Szafirowski, styl każdej kolekcji jest uzasadniony od pomysłu oraz grupy docelowej właśnie. - Całość kompozycji musi być spójna i powinna przekazywać odbiorcy konkretny komunikat. Gdy przechodząca obok sklepowej witryny osoba zobaczy manekina wraz z kreacją w stylu, z którym się ona utożsamia, szanse że zechce ona zapoznać się z ofertą sklepu rosną - tłumaczy CEO MORE Mannequins.

Abstrakcja czy realizm? Elegancja czy ekstrawagancja? Jak decydujemy o stylu manekinów

Gdy mamy już główną ideę oraz zamysł grupy docelowej, rozpoczynamy pracę nad szczegółami. Tak jak wspomnieliśmy, są one niezmiernie istotne w kontekście jakości naszego projektu. W tym celu stale analizujemy aktualne trendy w obszarze makro i mikro - nie tylko w modzie, ale również designie i sztuce. Interpretujemy je w naszym produkcie, na przykład pod postacią form i użytych materiałów. W czasach szczególnej troski o ekologię stosujemy naturalne i biodegradowalne materiały, takie jak klej ryżowy czy papier.

W tym momencie przechodzimy do punktu, w którym musimy naszej wizji nadać odpowiedni charakter. Rozpoczynamy pracę koncepcyjną nad prezentowanymi pozami w danej kolekcji, kształtami czy finalnym stylem (abstrakcja, realizm bądź ich kombinacja). Do określenia tych aspektów niezbędne są informacje z poprzednich kroków, które dotyczą przygotowanych na podstawie grupy docelowej person oraz dogłębnej analizy trendów. Owalna twarz, długie i smukłe kończyny, odważne pozy - ich zastosowanie nie jest przypadkowe, tylko poprzedzone wnikliwymi przemyśleniami.

Nieocenione wsparcie technologii w projektowaniu manekinów

Projekt oraz prototyp manekina tworzymy za pomocą nowoczesnych technologii. Wykorzystujemy do tego system fotogrametryczny, czyli urządzenie składające się z ponad stu aparatów, które wykonują w ciągu jednej sekundy fotografię danego obiektu z różnych kątów. Pracujemy z modelkami i modelami prezentującymi dane pozy na wybiegu, a system w tym czasie robi im zdjęcia. W ten sposób fotografie mogą zostać przekonwertowane przez grafika na model postaci 3D, co pozwala na niebywale precyzyjne odwzorowanie anatomii ludzkiego ciała. 

Po zebraniu modeli kilku pozycji (w zależności od kolekcji może to być od 3 do 15 pozycji), przystępujemy do ich wydruku 3D. Na początku drukujemy pomniejszone figurki, które mają około 20 cm wysokości. Na ich podstawie weryfikujemy, czy efekt spełnia nasze oczekiwania - każda z nich ma oddawać naszą myśl przewodnią. Jeśli dana figurka wymaga poprawek, nanosimy je na projekt i drukujemy ją jeszcze raz do momentu, gdy wszystkie zostaną przez nas zaakceptowane. Wtedy oficjalnie kończymy etap projektowy i przystępujemy do seryjnej produkcji.

- Każda linia manekinów opowiada pewną historię, którą później prezentuje się w sklepach czy galeriach. Pozycje ekspozytorów i ich ogólny wygląd muszą do siebie pasować oraz wyrażać uczucia i myśli, które pozwolą się z nimi utożsamiać osobom z grupy docelowej. Idealnym przykładem jest kolekcja ICON, w której powtarzają się maniery i gesty. Teatralnie wyciągnięta dłoń albo specyficzna pozycja siedząca przywołują w oglądających określone skojarzenia - a to sprawia, że całość prezentowanej przez manekina stylizacji przyciąga uwagę swoją formą - dodaje na zakończenie Konrad Szafirowski.